בית ספר תיכון שיבולים

תיכון צומח

תיכון ולדורף - תעודת זהות

החזון

המסלול מחנך למעורבות חברתית דרך פרויקטים הנתמכים על ידע אקדמי ועשייה אמנותית.

אנו מבקשים לטפח בתלמידים כוחות רצון חזקים, נפש מאוזנת וחשיבה בהירה, שבעזרתם יוכלו להכיר את עצמם ואת העולם, ואת הקשר ביניהם.

 

 

העקרונות המנחים של חינוך ולדורף

רקע כללי

גישת חינוך ולדורף התגבשה בתחילת המאה ה-20 על ידי המחנך, הפילוסוף והוגה הדעות רודולף שטיינר (1861-1925) והיא מיושמת מזה כתשעים שנה באירופה וארה"ב.

על פי גישה זו, בית הספר התיכון מתחיל בכיתה ט' ומסתיים בכיתה י"ב.
בישראל פועלים 23 בתי ספר ולדורף יסודיים, ושישה בתי ספר תיכוניים - בטבעון, ירושלים, הרדוף, באר שבע, רמת גן ונס ציונה. התיכון בנס ציונה הוא יוזמה צומחת וכיום לומדות בו כיתות ט' ו- י'.

לתיכון ולדורף שני מקורות השראה עיקריים. האחד הוא התרבות, הגיאוגרפיה, החברה, הסביבה והמורשת היהודית ישראלית. השני הוא עקרונות חינוך ולדורף - עקרונות חינוך אוניברסליים המושתתים על תפיסת אדם כוללת ורחבה.

המטרה היסודית של העבודה החינוכית בבית הספר היא לאפשר לכל תלמיד למצות את מלוא הפוטנציאל האנושי הטמון בו, לקראת חיים מלאי הגשמה כאדם בוגר. עבודתנו החינוכית מכוונת לכך שכאדם בוגר, התלמיד יוכל ליישם את יכולותיו, מטרותיו וייעודו הייחודי בתרומה רבת משמעות לסביבה ולחברה בהן יחיה את חייו.

 

 

 תיכון ולדורף

תיכון ולדורף מהווה המשך לדרך החינוך המותווית בבית ספר היסודי ולדורף "שיבולים". מבחינה זו הוא מהווה מעין חטיבה עליונה של בית הספר היסודי, כאשר החזון הגדול והשלם הוא יצירתה של דרך חינוכית היכולה ללוות את הילדים מילדות לבגרות, מן הגן ועד לסיום כיתה י"ב. לפיכך עליו להלום את הצרכים, הערכים והרוח של בית הספר.

התיכון פועל לפי אותם עקרונות אשר מלווים את החינוך האנתרופוסופי מגיל הגן ועד לי"ב. נציין כאן שניים מרכזיים:

  •  הילד הינו ישות המתפתחת על פני הזמן בדרך לבגרות. לפיכך מכוון החינוך לענות על הצרכים ההתפתחותיים של  הילד לפי גילו. תכנית הלימודים נבנית בכל שנה לפי צרכי הגיל ולפי צרכי הכיתה.

  •  האדם הינו ישות של גוף, נפש ורוח ועל כן החינוך שלנו מכוון לפיתוחו של אדם מאוזן שלם בגופו, בנפשו, ברוחו ולא  רק לפיתוח חשיבה שכלית. מושם דגש רב על פיתוח יכולותיהם הגופניות, האמנותיות והחברתיות של התלמידים לצד  פיתוח הישגיהם האקדמיים.

 

 

עקרונות תיכון ולדורף בבי"ס "שיבולים"

בתיכון אנו מיישמים שלושה עקרונות בסיסים של חינוך ולדורף: מעורבות חברתית, מצוינות אקדמית ועשייה אמנותית. שילובם במערכת הלימודים מקנה את היסודות שאנו סבורים שהם הבסיס לחייהם הבוגרים של הנערים/ות.

 

מעורבות חברתית

אנו חיים בחברה הכמהה לחיבור, לאיחוי של קרעים ושסעים ולריפוי. עבודה קהילתית אמיתית חסרה, לדעתנו, בנוף החינוכי בישראל. אנו מבקשים להחזיר עטרה ליושנה ולקרוא לפעילות חברתית משמעותית למען החברה בישראל.

אנו סבורים שכיתה של בני נוער היא כוח. כוח עצום שניתן להשתמש בו כדי להרבות טוב בעולם, ובפינה הקטנה שלנו בעולם בפרט. החזרת עטרה ליושנה לא רק בלימודים, אלא גם במעשים. אנו מאמינים שהדרך הטובה ביותר להכיר את הארץ היא ללכת אותה, ולכן חלק ניכר מהאתגרים שבפניהם ניצבים התלמידים שלנו הם במסעות ניווט ובלינת שטח. אין מתכון טוב יותר לגיבוש חברתי ופנימי של הנערים והנערות.

ככל שהתלמידים יגדלו, הם יוכלו לפעול במעגלי השפעה הולכים וגדלים. ההתחלה היא של השפעה במעגל קטן על הסביבה המידית, ואנו מקווים שבתום ארבע שנים יוכלו התלמידים לקחת על עצמם פרויקט של שינוי חברתי בקנה מידה עירוני או ארצי. נעבור משלב בו הנחיית הפרויקטים היא בידי המורים למצב שבו התלמידים יכולים לקחת על עצמם יצירת שינוי מתוך כוח הרצון שלהם עצמם ומתוך ההנעה האישית שלהם.

להרבות טוב בעולם - זוהי מטרתנו. בצורה תמימה, פשוטה ולא מתחכמת. אנו נעשה זאת בהדרגה, כשאנו מתחילים במפגשים וברמה מקומית, ואנו תקווה כי בסוף כיתה י"ב כבר נוכל לתמוך בתלמידים שיבחרו את השינוי שהם רוצים לחולל בעולם. מעורבות חברתית מעצימה לא רק את המקבל אלא גם את הנותן והיוזם. אנו מבקשים לעמול למען ערכים ואמירות שנשכחו זה מכבר למען הקהילה ולמען  המקום בו אנו חיים. אנו סבורים שאידיאליזם איננה מילת גנאי.

ֿ

מצוינות אקדמית

אנו מבקשים להציע רוחב יריעה של מקצועות ותחומי לימוד בהם ישתלמו תלמידינו. אנו סבורים כי את ההתמחות יש להשאיר לגילאים מאוחרים יותר, וכי יש לאפשר לתלמידים להיחשף למגוון רחב ככל האפשר של תחומי לימוד ועשייה.

יחד עם זאת, אנו שומרים על רמת למידה גבוהה. ידע אקדמי ברמה גבוהה מורכב מהבנת הרעיונות המרכזיים ושיטות החקר המקובלות בדיסציפלינות השונות והקשרים ביניהם, הכרת התפקיד שהרעיונות הללו שיחקו בהתפתחות החשיבה האנושית, והיכולת להשתמש בהם כדי להסביר תופעות מדעיות וחברתיות. ידע אקדמי מתבסס על מטא קוגניציה מפותחת המאפשרת ויסות עצמי, קבלת החלטות מושכלת, והידיעה איך ללמוד באופן מיטבי. כמו כן אנו רואים בהנאה מהלמידה מטרה חשובה אשר מזינה את עצמה.

בית הספר עומד בכל הדרישות והסעיפים של משרד החינוך והבגרויות. שאיפתנו היא לשלב בין עבודה אקדמית רצינית לבין עבודת שינוי אמיתית בעולם.

 

עשייה אמנותית

העשייה האמנותית בתיכון כוללת: ציור, פיסול, דרמה, קרמיקה, צורפות, שירה, מוסיקה וכתיבה יצירתית. מטרתה בתיכון הינה התפתחות אישית דרך הכרת העצמי והעולם. מבחינה זו מטרתה איננה בהכרח התמקצעות, אלא יצירת האיזון הנפשי החיוני לגיל ההתבגרות הסוער, וכן דרך לביטוי אישי ופיתוח כוחות הרצון. עשייה זו עוזרת לנו לבטא ולהתמיר רגשות, ומהווה דרך לגלות את גווני הביניים בין השחור ללבן.